U bent niet ingelogd | inloggen
SAMEN VOOR HET SPOOR
home / nieuwsbrief / simuleren
 
SimuLEREN

Door spelsimulatie kun je beter leren en werken. Met spelsimulaties kan je onderzoeken welke werkwijzen goed zijn en welke je dus het beste kan leren. Bovendien bieden ze de mogelijkheid de toekomst te voorspellen. Opleidingskundig adviseurs van Railinfra Opleidingen bezochten het RailwayLAB van ProRail om te zien hoe dit werkt.


 

Jelle van Luipen en Emdzad Sehic van het RailwayLAB van ProRail leggen uit: “RailwayLAB bootst met spelsimulaties werkprocessen in de spoorketen in een veilige situatie na. Ons doel is dat de hele railinfra-keten optimaal op elkaar is afgestemd, dat elke schakel werkt zoals het moet. Daarvoor onderzoeken we met spelsimulaties, analoog en digitaal, wat de beste manier van werken is. Spelsimulatie versnelt denk- en onderzoeksprocessen. Wij bedenken niet de nieuwe werkwijzen, dat doen de betrokkenen zelf!”

 

Nieuwe werkwijzen simuleren

Uit onderzoek blijkt dat we allemaal de neiging hebben om bij de vraag of werkwijze A of B beter is af te gaan op ons gevoel. In het RailwayLAB onderzoeken ze welke aanpak het beste resultaat oplevert. Ook kunnen mensen een nieuwe werkwijze bedenken en deze vooraf ‘fact-based’ beproeven. Jelle vertelt: “Spelsimulatie van een nieuwe werkwijze bij brandmelding in de Schipholtunnel laat zien dat bij vals alarm (in 85% van de gevallen) veel tijdwinst te behalen valt. In plaats van dat de treinenloop drie uur lang verstoord is, is na een half uur de dienstregeling weer grotendeels op orde. Ook voor het beveiligingssysteem ERTMS biedt spelsimulatie een uitgelezen kans om te leren, samen met betrokkenen van ProRail, aannemers en vervoerders. In een spelsimulatie kunnen mensen zich voorbereiden op toekomstige situaties en kunnen verschillende scenario’s worden nagebootst.”
Hoe mooi zou het zijn als we ook technische storingen of het beveiligen van de werkplek kunnen simuleren?

 

Leren van resultaten

Bij een infrawijziging bij Arnhem – een druk gebied met veel overwegen – onderzocht RailwayLAB de werkdruk van treindienstleiders. Tijdens hun werk droegen zij een zweetmeter, een eyetracker (deze volgt je oogbewegingen) en een hartritme-meter om hun stress te meten. De resultaten van de eyetracker bleken nog meer informatie op te leveren: de oogbewegingen van een onervaren en ervaren treindienstleider verschillen. Een onervaren treindienstleider kijkt naar het hele planbord boven- en onderaan het scherm. Een ervaren treindienstleider kijkt vooral bovenin het scherm naar de komende tien minuten, daarna kan er immers nog veel gebeuren in de treinenloop. Spelsimulaties kunnen van grote meerwaarde zijn bij het leren. Ze geven informatie over welke werkwijze je het beste kan aanleren. Bovendien kun je in een spelsimulaties toekomstige situaties trainen.


Resultaten van de eyetracker met boven de oogbewegingen van een onervaren en onder die van een ervaren treindienstleider